Home ] Lijstenmakerij ] Collectie ]
 


Dit zijn onze schilderijen van stillevens.
Klik op de foto voor een vergroting.

     
Meester Berg, Jos van den
Den Helder 1905-1978 Den Haag
Voorstelling Stilleven
Techniek Olieverf op paneel
Afmeting 21 x 27 cm
Bijzonderheden Klik op foto voor vergroting en meer gegevens
Vraagprijs € 225
     
     
 
Meester Frijns, Harrie  
Wylre (L)  1956
  Kreeg zijn opleiding aan de Stadsacademie te Maastricht

Een schilderij, evenals een schildersoeuvre zouden voor zichzelf moeten spreken.  Maar helaas, wij leven in een sterk verbale cultuur, waarin het toelichtende woord onontbeerlijk lijkt.  De forse kracht van rood, de flitsende lichtheid van geel, de koele rust van blauw, ze zouden geen woorden nodig moeten hebben.  Zij vertellen hun eigen non-verbale verhaal, evenals de vitale levendigheid van de penseelstreek, de vloeiende sierlijkheid van de lijn en de stille helderheid van het vlak.

Uit de site van Harrie Frijns   www.harriefrijns.nl

Voorstelling Stilleven met fruit   gesigneerd  1994
Afmeting 40 x 30 cm
Techniek Gemengde techniek
Vraagprijs €  190
     
     
     
Meester Groenewegen, A.J.
Rotterdam  1874-1963  Horn (L)
Voorstelling Fruitstilleven
Techniek Olieverf op doek
Afmeting 40 x 50 cm
Bijzonderheden  
Prijsklasse VERKOCHT
     
     
Meester Jonkhart, A.
  Annelies Jonkhart schildert in een realistische stijl. De objecten die ze schildert dragen de sporen van de tijd, maar hebben nog steeds een functie. De combinatie van deze voorwerpen met bijvoorbeeld fruit resulteert in een harmonie van kleuren.

Annelies Jonkhart
Annelies Jonkhart

Annelies: "Ik geef de voorkeur aan geemailleerde objecten in de traditionele Hollandse kleuren blauw en wit, zoals ze ook in de kast hebben gestaan bij een boer in vervlogen tijden. Soms zijn de objecten beschadigd of verroest, maar de expressie is er nog. Dat probeer ik over te brengen op het paneel, de kleurbalans en de stofuitdrukking hebben de hoogste prioriteit."

Het gebruik van het paletmes is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het werk van Annelies. Het gedetailleerd werken met fijne kwasten en het gebruik van grovere varkensharen kwasten wisselt ze af, zonder haar gevoel voor detail te verliezen.

Annelies: "Het paletmes is zo belangrijk geworden omdat het me in staat stelt de schilderachtige kwaliteiten van de objecten weer te geven in m'n werk. Op deze manier hoeft de aanwezige mate van detail niet altijd te leiden tot een fotorealistische weergave. De kwaststreek moet zichtbaar blijven in m'n werk. Dit brengt leven in m'n schilderijen.

Schilderijen van Annelies Jonkhart zijn opgenomen in een groot aantal prive collecties in Europa en de V.S. In Nederland is haar werk ook aanwezig in musea, zoals het Goltziusmuseum, en instellingen zoals het statdhuis van Zaanstad

Bron: http://home-1.tiscali.nl/~jhart/annelies/

Voorstelling Stilleven met geëmailleerde kan en appels.
Techniek Olieverf op paneel
Afmeting 50 x 40 cm
Prijsklasse € 2500 tot 5000
     
     
 
Meester Pessers, Henriëtte
Tilburg  1899-1986 Tilburg
  Lees meer
Voorstelling Kan met cactus
Afmeting 75 x 60 cm
Techniek Olieverf op doek
Prijsklasse

€  1.000 tot 2.500     

 
Meester Pessers, Henriëtte
Tilburg  1899-1986 Tilburg
  Lees meer
Voorstelling Bloemstilleven
Afmeting 50 x 40 cm
Techniek Olieverf op paneel
Prijsklasse

VERKOCHT     

 
     
 
Meester Peters, Eugene
Eindhoven  1946
  Hij begon zijn artistieke carrière aan de Académie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Daar bekwaamde hij zich in het grafisch métier onder leiding van leermeesters als René De Coninck, Marc Séverin en Jos Hendrickx.
Zijn werken vormen een wonderlijk samenspel van realiteit en verbeelding. Ze getuigen steeds van een diepe liefde voor de natuur. Of hij nu een konijn schildert, een kikker of een struisvogel, een pels lijkt zacht als fluweel, een verenpak glanst alsof de zon erop schijnt en oogjes schitteren als sterren. Eugène Peters zou echter Eugène Peters niet zijn als hij niets zou toevoegen. Daarom dragen zijn dieren feestmutsen, mantels van satijn met kanten kragen, middeleeuwse puntschoenen en wat al meer. Zij voeren strijd met pijl en boog of een ander wonderlijk strijdwapen in een magische wereld, waar alles mogelijk is.
Voorstelling Vergankelijkheid
Afmeting 20 x 25 cm
Techniek Olieverf op paneel
Vraagprijs VERKOCHT

 

     
     
Meester Roelofs, Willem Eliza  
Schaerbeek  1874-1940  Den Haag
  Woonde en werkte in Den Haag, Brussel, Groenendaal, Den Haag (Scheveningen), Voorburg, Den Haag.  Leerling van zijn vader Willem Roelofs en van de Academie v.B.K. in Den Haag o.l.v. Frits Jansen.  Schilderde, tekende, aquarelleerde, vnl. stillevens meestal met dode zeevissen; voorts met bloemen, landschappen en enkele figuurstukken. Ook heeft hij houtsneden gemaakt. Signeerde: W.E.Roelofs jr. . Was lid van 'Arti et Amicitiae' te Amsterdam en 'Pulchri Studio' in Den Haag.  Werken in diverse musea o.a. Museum Boymans van Beuningen Rotterdam, Haags Gemeentemuseum Den Haag, Dordrechts Museum, Frans Hals Museum Haarlem, Brussels Museum.  Literatuur: Pieter Scheen, Luns, Mak van Waay, Plasschaert, Thieme-Becker, Van Hall I, Waller.
Voorstelling Bloemstilleven
Afmeting 19 x 14 cm
Techniek Olieverf op doek
Prijsklasse € 2500 tot 5000

 

     
Meester Sologaub, Leonid
Gesk,(Rusland) 1884-1956 Den Haag
Lees meer
Voorstelling Zicht op de duinen.
Afmeting 40 x 80 cm
Techniek Olieverf op doek
Prijsklasse VERKOCHT 
     
     
     
Meester Surie, Jacoba  
Amsterdam  1879-1970  Amsterdam 
  Was een van de zgn. "Amsterdamse Joffers".      Leerlinge van J.Mendes da Costa, Rijksacademie Amsterdam en Coba Ritsema.  Schilderde, aquarelleerde en tekende figuren, portretten en stillevens. Verkreeg veel onderscheidingen w.o. de Willink van Collenprijs in 1913 en de Gouden medaille van Koningin Wilhelmina in 1929, in 1940 de Sint Lucas-prijs.                                            Werken van haar bevinden zich in diverse musea en belangrijke verzamelingen o.a. Haags Gemeente museum, Centraal museum Utrecht.           Literatuur : Luns, Mak van Waay, Plasschaert, Van Hall I, Waller, Pieter Scheen, H.H. v. Calker in het atelier van den Schilder
Voorstelling Stilleven met schildersattributen
Afmeting 30 x 40 cm
Techniek Olieverf op doek
   

 

     
     
Meester Flier, Jan  
Breda  1878-1958  Breda
  Woonde en werkte in Breda. Was een bekende Bredase kunstschilder van vooral bloemstillevens e.d.

Literatuur:  Pieter Scheen

Voorstelling Bloemstilleven.
Afmeting 55 x 65 cm
Techniek Olieverf op doek
Prijsklasse VERKOCHT

 

     
     
Meester Weiland, Johannes
Vlaardingen  1856-1909  Den Haag
  Woonde en werkte  in Vlaardingen tot 1879, Rotterdam (Kralingen) tot 1900, daarna in Den Haag.  Leerling van de Academie v.B.K. te Rotterdam, vanaf 1879 leraar aan dit instituut.  Schilderde, aquarelleerde en tekende vnl. figuur en genrestukken (waaronder veel interieurs), enkele stillevens en landschappen.  Bijzonder begaafd in zijn aquareltechniek. Was lid van het 'Aesthetisch Genootschap' te Rotterdam en van 'Pulchri Studio' in Den Haag.   Literatuur: Pieter Scheen
Voorstelling Fruitstilleven
Afmeting 38 x 48 cm
Techniek Olieverf op doek
Prijsklasse VERKOCHT
     
     
     
Meester Kruysen, Maria
Boxtel  1899-1988  Handel
  Maria Kruysen, oudste dochter van schilder Jan Kruysen, werd in 1899 in Boxtel geboren. Als kind kwam ze al met de schilderkunst in aanraking en keek ze mee, samen met broer Antoon, over de schouder van haar vader. Zij is de minst bekende van de drie Brabantse Kruysens, waarschijnlijk ook omdat ze dat zelf zo wilde. Hoewel ze al vroeg blijk van schilder- en tekentalent gaf, koos zij toch niet voor dat beroep. Dat was in het Brabant van haar jeugd voor een vrouw ook hoogst ongebruikelijk. Bovendien heeft ze via de armoede in het eigen gezin ook de mindere kanten van het schilderbestaan aan den lijve ondervonden. Zij ging in de verpleging en deze weg voerde haar naar het kerkdorp Handel bij Gemert, waar zij het grootste deel van haar leven werkte en in eenzaamheid een klein houten huisje bewoonde. Ze is nooit getrouwd. Pas eind jaren veertig begon ze met schilderen, maar doordat ze daar tot op zeer hoge leeftijd mee doorging, heeft zij toch nog een omvangrijk oeuvre achtergelaten. Maria Kruysen heeft altijd zeer teruggetrokken en armoedig geleefd.Pas toen ze AOW kreeg, kon zij zich iets meer veroorloven. Vanaf 1983 woonde zij in verpleegtehuis de Watersteeg in Veghel, waar zij op 12 mei 1988 is overleden. Evenals haar vader Jan Kruysen, was Maria Kruysen autodidact. Vooral in haar vroege werk zijn de invloeden van vader Jan en broer Antoon nog duidelijk aanwezig. Gaandeweg ontwikkelde zij echter haar eigen stijl en gevoel voor kleuren. Expressionisme is het beste kernwoord voor haar werk. Dat sluit ook aan bij de ietwat onstuimige aard die alle Kruysens in hun werk hebben neergelegd. Omdat Maria Kruysen arm was, gebruikte ze elk materiaal, waar ze de hand op kon leggen om op te schilderen: jute, hout, karton, papier, board en soms zelfs regulier schildersdoek. Alles wat Maria Kruysen in het leven boeide of trof, heeft zij in haar schilderijen verwerkt. Begrafenis, geboorte, dood, levensvreugde en verdriet. Maar ook bloemen, boerderijen en portretten schilderde zij bij tientallen. Wat bij het werk van Maria Kruysen opvalt, is dat het haar niet om de compositie van de onderwerpen gaat, maar om de kleurcompositie van het totaal. Autodidact als zij was, onderging Maria Kruysen vooral in haar beginperiode veel invloed van vader Jan en broer Antoon die, toen zij eind veertiger jaren van de vorige eeuw begon te schilderen, immers al een hele beroemdheid was. Maar haar talent nam spoedig een eigen richting. Wel bleef zij het gevoel voor uitbundig kleurgebruik houden dat alle Kruysens kenmerkt. Maria Kruysen heeft heel haar leven een tamelijk teruggetrokken bestaan geleid. Ze was ook wars van officiële gelegenheden en vond dat maar grote flauwe kul. Toch heeft zij in haar omgeving veel waardering ondervonden ondermeer via exposities in Deurne, Helmond en Aarle-Rixtel. Veel van haar werk is in particulier bezit, vooral in de regio rond Gemert, Handel en Veghel.
Voorstelling Appeltak
Afmeting 53 x 40 cm
Techniek Olieverf op paneel
Prijsklasse € 500 tot 1.000
     
     
     
Meester Swagemakers, Theo Theo Swagemakers - Stilleven met petroleumlamp - 60 x 50 cm 
Tilburg  1898-1994  Laren

Portret Th.Swagemakers

Woonde en werkte in Tilburg,  Brussel, Parijs, sinds 1929 in Amsterdam. Leerling van de Acadè- mie Royale des Beaux-Arts te Brussel en van de Acadèmie Colarossi te Parijs. Schilderde, tekende, (Pastel) en aquarelleerde portretten, stillevens en landschappen. Bekend portretschilder.  Verkreeg o.m. de Thèrèse van Duyl-Schwartzeprijs in 1958. Was lid van 'Arti et Amicitiae', St.Lucas, de Aquarellistenkring en van het Nederlands Kunst-  enaarsgenootschap. Sinds 1999 heeft Haarlem een museum dat integraal gewijd is aan het oeuvre van Th. Swagemakers.   Literatuur: Pieter Scheen, Luns, Mak van Waay.
Voorstelling Stilleven met petroleumlamp en bloemen
Afmeting 60 x 50 cm
Bijzonderheden Olieverf op paneel
Prijsklasse € 1.000 tot 2.500

 



Om door te gaan klikt u hier op collectie om een nieuwe keuze maken.